פרק רביעי

עוברים, עוברים, עוברים – משרדים, משרדים, משרדים

בד"כ כאשר מנסים ללמוד על צמיחה של חברה בודקים מאזנים, כמות עובדים, תזרים מזומנים ועוד.
יחד עם זאת, מי שמסוגל לקרוא בין השורות, יכול לזהות צמיחה של חברה דרך הדברים הא- פורמאליים.
הפעם בחרתי להביא ולאפיין את התפתחות אלעד דרך המשרדים השונים שהחברה עברה.
עם הקמת החברה,נרשמה כתובת החברה ככתובתו של עורך הדין שהקים אותה. המשמעות היא שלחברה לא היה משרד.

כפי שציינתי בפרק הראשון, בשלב מאוחר יותר שכרנו משרדים לפי שעות בבניין "גיבור" בת"א מול הים.
חצי שנה מהקמת החברה, בסוף 1982, שכרנו את המשרד הראשי הראשון של אלעד – דירת מגורים ברחוב הקליר בת"א, ליד בית העירייה, באזור שהיה בשעתו גן החיות של ת"א… במשרד זה ישבנו כשנתיים ושם נקלטה חנה לבקוביץ' – העובדת הראשונה באלעד מערכות,אשר עומדת לחגוג בקרוב 25 שנים באלעד !!!
גודלו של המשרד שני חדרים והול, שם ישבה חנה כמזכירת החברה והקלידה על מכונת כתיבה. לאחר שנתיים של שכירות, בעקבות בקשת בעלת הבית להעלות את שכר הדירה ב- 50$ לחודש החלטנו שהמחיר מוגזם וכדאי לחפש משרד אחר. מצאנו משרד בן 3.5 חדרים בבית מגורים ברחוב יהודה הלוי 77, ת"א. שכנתינו לבנין הייתה חברת "פורמולה" לימים "מטריקס". היינו ביחסי חברות טובים עם המנכ"ל דני גולדשטיין, אשר אפשר לנו להשתמש במכונת הצילום שלו.
במשרד זה רכשנו את המחשב הראשון של החברה בקונפיגורציהDOS 64kb ו- mb10 זיכרון חיצוני, שיא הטכנולוגיה דאז, והמחיר ? זיל הזול – 12,000 $. טבין ותקילין.
כעבור 4 שנים, בשנת 1988, כאשר שכר הדירה שהתחיל ב- $350 האמיר ל- 450$ וקפץ ל- 650$ החלטנו שוב לעבור דירה…משרד. לאחר חיפוש קצר, מצאנו דירת משרד ברחוב פרישמן 14 בת"א. 3 חדרים, עם שירותים מחוץ למשרד, מים לקפה מחוץ למשרד אבל (! ) השכירות רק $500 לחודש או בחישוב פשוט 24 חודשי שכירות שווה למחשב PC אחד.. כשנה לאחר הכניסה למשרד, המקום היה צר עלינו. בכניסה לידינו היה משרד מוזנח ולא מיושב, לא באותו מפלס, חצי קומה מעלינו אבל של 7 חדרים. בעל הבית השתגע וביקש רק $700. השירותים והמים היו בתוך המשרד, ממש שיפור משמעותי בתנאים. שכרנו ושיפצנו את 7 החדרים ואת דירת 3 החדרים השכרנו למנה"ח של החברה באותה תקופה איציק דנה.
מקץ שנתיים בעקבות כניסה לפעילויות שונות כמו רישום פרוטוקולים בבתי משפט (הקלדה ביד אחת – קצרנות), והתחלת תקופת פיתוח התוכנה באלעד מערכות על-ידי יוסי צ'רניאק 7 החדרים לא הספיקו. בסביבות שנת 1991, נאלצנו לבקש מאיציק דנה לפנות את 3 החדרים ואנחנו התרחבנו גם לשם. כדאי לציין שרק בהתרחבות זו לאחר כמעט 10 שנים מהקמת החברה היה לי בפעם הראשונה חדר משלי. במקביל, בשנת 1990 החלטנו לפתוח סניף בירושלים.
המשרד הראשון בירושלים, ברחוב הלל 22, היה בן 5 חדרים בבניין מגורים. מנהל הסניף היה מר עודד מרדר. במהלך השנים בהם המשרדים בת"א גדלו וגדלו המשרד בירושלים עבר עליות ומורדות.
לאחר שנתיים מהקמת הסניף בי-ם, המשרדים היו גדולים מדי עבורנו, והחלטנו לעבור בשנת 1992 למשרדים קטנים יותר בבניין מגורים שהפך לבניין משרדים ברחוב שמאי 6 בירושלים, משרד בן 3 חדרים. אציין שמזכירת הסניף הראשונה ברחוב שמאי הייתה מיכל ניסים (היום יעקובוביץ), שעד היום עובדת בקבוצה כמנהלת פרויקטים בפרויקט הממשלתי מרכב"ה.
מקץ תקופה קצרה המקום כמובן לא הספיק ושכרנו משרד בבית שערי העיר ברחוב יפו 216 ירושלים. שם ישבנו מספר שנים ומשם עברנו לגבעת שאול – לבית עופר לשטח של כ-350 מ"ר. גם שם עברנו תהפוכות: גדלנו, קטנו וחוזר חלילה. כיום שטח המשרד כ- 70 מ"ר.
ונחזור במכונת הזמן…למשרדנו בת"א: בשנת 1994 פעילות החברה דרשה מעבר למשרדים "אמיתיים", ואכן התקבלה החלטה לעבור לבניין משרדים (לראשונה) ברחוב נחלת יצחק 8, ת"א. משרד בגודל של כ- 400 מ"ר. מכאן ואילך שטח המשרד נספר לפי המטרז' שלו. במשרד זה נשארנו עד יוני 1998. במהלך של 4 שנים גם המשרד בנחלת יצחק היה קטן עבורנו והתחלנו "להוציא" את השכנים שלנו לקומה, קורמן יועצים.
קצת לפני שכמעט "הוצאנו "את משרד עו"ד שטיין. בשנת 1998, נקרתה הזדמנות עסקית ועברנו למשכננו הנוכחי בקריית עתידים. גודל השטח כ- 800 מ"ר. לפני כשלוש שנים,וחצי.
בשנת 2003, הוצע לנו להגדיל את משרדי החברה באותה קומה ולאחר מחשבה מרובה החלטנו להגדיל את שטח המשרד ל 1200 מ"ר. לפני כשנה, המשרד גדל ל 1500 מ"ר ואלו הם משרדי קבוצת אלעד הנוכחיים.

המסקנה מכל הסיפור "אל תסתכל בקנקן, אלא במה שיש בתוכו", ואולי… נסתכל על שניהם.

שלכם,
שלמה טירן